Genom Framåtfonden ger Svenska Spel och Riksidrottsförbundet samtliga föreningar inom SF en möjlighet att söka medel för att testa era idéer kring nya former av fysisk aktivitet för att få fler i rörelse och skapa rörelseförståelse för fler!
-
-
Uppdaterad: 06 APR 2018 08:34
Föreningar söker medel för ett år i taget och bygger på att beskriva ett koncept för att testa nya idéer. En förutsättning kring ansökan är att Svenska Spel och Riksidrottsförbundet kan komma att använda sig av konceptet i sin kommunikation.
Det är även positivt om konceptet kan användas långsiktigt och gärna i samverkan med andra idrotter och föreningar.
Rörelseförståelse (physical literacy) är att ge barn, unga, vuxna och äldre möjligheter att röra på sig på flera olika sätt - genom hela livet. Det handlar om motoriska rörelser, styrka, rörlighet, koordination, balans, uthållighet, snabbhet. Men också om självförtroende, motivation och ökad förståelse för varför träning är bra och vilka effekter det har för hälsan. Vi vill att SF utmanar sin traditionella träning och utvecklar den för att inrymma detta. Hur kan er idrott bedrivas i nya former och inkludera fler? Genom fonden, som saknar åldersintervall, vill vi sänka tröskeln för barn, ungdomar, vuxna och äldre att röra sig och samtidigt utöka möjligheten för den organiserade idrotten att inkludera fler.
- Konceptet ska leda till att ni får fler människor fysiskt aktiva och på så vis en mer inkluderande verksamhet.
- Konceptet ska ge deltagarna en utökad rörelseförståelse enligt beskrivning ovan. - Konceptet ska genomföras i ett specificerat antal, av SF utvalda, föreningar för att testa er idé.
- Konceptet ska bygga på en ny verksamhetsform som inte erbjuds i era föreningar idag alternativt en befintlig verksamhetsform som utvecklas genom att addera någonting som bidrar till fondens syfte.
För att ansökan ska kunna beviljas måste följande innehåll finnas:
- En beskrivning av konceptet med syfte och mål samt plan för praktiskt genomförande och utvärdering.
- Tidplan
- Budgetberäkning
- Godkännande att Svenska Spel och Riksidrottsförbundet kan komma att använda sig av konceptet i sin kommunikation.
Ansökan mejlas till
senast onsdag 10 januari 2018.
Beviljade projektbidrag 2017 >>